HCC Beleggen Banner Advertisement
Menu
Voorpagina
HCC Beleggen
Symposia
Nieuwsbrief
Nieuwsbrief(archief)
Artikelen
Beleggers Info
Downloads
Sitemap


Voorpagina arrow Artikelen arrow twee soorten koersstijgingen
twee soorten koersstijgingen

Een belangrijk onderscheid; twee soorten koersstijgingen

Voor veel beleggers is een koersstijging een koersstijging. De ene koersstijging (of koersdaling) is de andere echter niet. Het is waardevol hiervan weet te hebben...

Koersstijging type 1

Stelt u zich voor dat de winst per aandeel bij een specifiek bedrijf in een bepaald jaar 12% oploopt. De beurskoers van dit bedrijf loopt in ditzelfde jaar eveneens 12% op. De waardering in termen van koers/winst-verhouding blijft hierdoor onveranderd. Bij sommige bedrijven doet het management er alles aan om de winst per aandeel gestaag verder op te voeren. In sommige andere gevallen zit men er eigenlijk vooral om hun eigen zakken te vullen. Enig onderzoek geeft vaak al vrij snel een aardig beeld van welk type management nu eigenlijk sprake is bij een bepaalde onderneming.


Koersstijging type 2

Het tweede soort koersmutaties hangt samen met een verandering in de waardering. Wanneer we voor het gemak even uitgaan van een onveranderde winst en een waardering die in een bepaald jaar stijgt van 10 keer de winst naar 12 keer de winst, dan is sprake van een koersstijging van 20%. Het aandeel wordt in andere woorden relatief duurder, terwijl dat bij koersstijging type 1, ondanks de stijging van het aandeel, niet het geval is.

Bij veel beleggingscategorieën zijn koersstijgingen (of -dalingen) afgezien van een inflatiecorrectie vrijwel volledig terug te voeren op een verandering in waardering. Dit geldt bijvoorbeeld voor goud, allerlei andere grondstoffen of onroerend goed.

Bovengenoemde beleggingscategorieën creëren zelf namelijk feitelijk geen waarde. Waakt u er hier dan ook voor om koersstijgingen boven het niveau van de inflatie door te trekken naar de toekomst.


Huizenprijzen

Wanneer de huizenprijzen een tijdlang substantieel meer stijgen dan het niveau van de inflatie is dit geen ontwikkeling die structureel mag worden geacht. Zo stegen de huizenprijzen in Nederland de afgelopen drie decennia opmerkelijk sterk. Dat hiermee 'waarde' is gecreëerd is een echter misvatting: huizen creëren immers geen waarde, enkel hun waardering kan veranderen.

Een langdurige stijging van de huizenprijzen boven het niveau van de inflatie is dan ook niet meer en niet minder dan een verplaatsing van welvaart tussen generaties. Opmerkelijk genoeg lijken maar weinigen dit in te (willen) zien.


Tijdshorizon

De dagelijkse koersfluctuaties van aandelen maar ook die van goud, andere grondstoffen en beursgenoteerde vastgoedfondsen zijn ongeveer aan elkaar gelijk. Dat bij vele bedrijven, lees aandelen, continu getracht wordt om - in tegenstelling tot bij de genoemde andere beleggingscategorieën - waarde te creëren, blijft daardoor voor velen onzichtbaar.

Wie echter de gemiddelde rendementen van de uiteenlopende beleggingscategorieën over de echt lange termijn bekijkt zal schrikken van de verschillen.* De rendementen van aandelen blijken dan namelijk verreweg superieur aan die van alle andere denkbare alternatieven.


Gecombineerd

Uiteraard ontstaan de meest krachtige effecten wanneer beide effecten gecombineerd worden: een oplopende winst per aandeel in combinatie met een hogere waardering. Vandaar ook dat wij zelf met enige regelmaat stellen ons te richten op 'kwaliteitsaandelen in de aanbieding'. De enorme successen van beleggers als Warren Buffett en Joel Greenblatt vloeien voort uit een soortgelijke aanpak.

Door veranderingen in de waarderingen kunnen zelfs 'kwaliteitsaandelen in de aanbieding' op korte termijn stevig fluctueren. Zeker wanneer de paniek weer eens de kop opsteekt. Buffett stelt dat wie belegt in aandelen er niet wakker van zou moeten liggen wanneer aandelen opeens in koers blijken te halveren. Op korte termijn kan er met aandelen immers van alles gebeuren. Op langere termijn zal de beurswaarde echter naar de feitelijke bedrijfswaarde (intrinsieke waarde) tenderen. En bij waardecreërende bedrijven loopt die bedrijfswaarde vrijwel continu verder op.


Dit artikel is op 30 januari 2010 geschreven door Hendrik Oude Nijhuis MSc. Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ’s werelds beste beleggers en is tevens oprichter van www.warrenbuffett.nl. Via deze website kunt u tijdelijk een gratis module aanvragen over de beleggingsstrategie van Warren Buffett.

 
< Vorige   Volgende >

http://www.beleggersonline.nl/ Validated by HTML Validator (based on Tidy) © 2017 Hcc Beleggen Website